Γράφει η Κωνσταντίνα Καραγιαννάκη…
Συχνά συζητάμε περι κορυφαίων επιχειρήσεων και για την θέση εκείνων στην ιεραρχία επιτυχημένων εταιρειών του ελληνικού χώρου -βλέπε λίστες Forbes, Fortune- . Ανάμεσα σε όλα αυτά τα επιτεύγματα είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε την έλλειψη γυναικείων ονομάτων σε τέτοιου είδους λίστες. Ειδικότερα παρατηρούμε μέσα από έρευνες (μελέτη ICAP πάνω σε 27.267 εταιρείες) πως μόνο σε 1 από τις 4 ελληνικές επιχειρήσεις υπάρχουν επικεφαλής γυναίκες, πρόβλημα που μας αφορά όλους. Δεδομένου τα παραπάνω είναι σημαντικό να <<υπογραμμίζουμε>> τις διακρίσεις των γυναικών και να τους αποδίδουμε την αντίστοιχη αξία, αφού παρόλες τις τροχοπέδες με τα οποία έρχονται αντιμέτωπες στον χώρο εργασίας καταφέρουν να καταξιωθούν στους κλάδους που εργάζονται. Στο 24% των περιπτώσεων οι γυναίκες κατέχουν μόνο το 11,3% των θέσεων στα διοικητικά συμβούλια, ενώ ταυτόχρονα το ποσοστό συμμετοχής στα κοινά στην ΕΕ είναι στο 22,3%. Αναντήρητα όμως, στον τομέα παραγωγή και οικονομία της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας η γυναικεία παρουσία σκιαγραφείται από έντονες παρουσίες. Αξιοσημείωτα παραδείγματα είναι οι επιχειρηματίες-υπεύθυνες :
- Ράνια Αικατερινάρη(Deputy CEO of ΔΕΗ)
- Ντίνα Καλλιμάνη(Executive director of Γ.Καλλιμάνης)
- Αθανασίου Ηρώ(Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Uniliver),
- Αντωνάκου Πέγκυ(Διευθύνουσα Σύμβουλος Microsoft Ελλάς)
- Βαχάρη Ηρώ(Διευθύνουσα Σύμβουλος Rolex Ελλάς)
- Κάτσου Νέλλυ(Αντιπρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Pharmathen)
Σύμφωνα με την ευρέως γνωστή λίστα Forbes σημαντικά κερδοφόρες εταιρείες με επικεφαλής γυναίκες και φυσικά καταστήματα εντός και εκτός Ελλάδας είναι, αρχικά, η Apivita της Νίκης Κουτσιάνα και του συζύγου της Νίκου Κουτσιάνα, με κέρδη που φτάνουν τα 50 εκ. ευρώ το 2021. Παράλληλα, η καλλυντική εταιρεία Korres της Morgan Stanley πλέον, της οποίας τα κέρδη το έτος 2017 έφτασαν τα 56 εκ. ευρώ. Τέλος ,η επιχείρηση Fresh Line,της Μαύρας Βαγκιώνη κατέκτησε τα 5,8 εκ. ευρώ σε καθαρά κέρδη το 2021. Άρα ,βλέπουμε πως ακόμη και με τις σημερινές μη ευνοϊκές συνθήκες περί ανάπτυξης της γυναικείας επιχειρηματικότητας, δεν λείπουν και οι διακρίσεις.
Από εδώ και ύστερα αυτό που πρέπει να κάνει η ελληνική οικονομία-κοινωνία, είναι να δώσει με διάφορους τρόπους ώθηση στις γυναίκες ώστε να νιώσουν επιθυμητές και άνετες στους χώρους εργασίες -όσο νιωθουν και οι άντρες- . Με αυτό τον τρόπο θα έχουμε το ιδανικό αποτέλεσμα, την ανάδειξή τους και το τέλους του έμφυλου χάσματος στη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων. Είναι τρομερά σημαντικό να υπάρχει ισότιμη αντιπροσώπευση και να ακούγονται οι <<φωνές>> όλων των ανθρώπων σε κάθε κλάδο που θα φέρει εξέλιξη. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι βελτιώσεις στην ισότητα μπορούν να δημιουργήσουν 10,5 εκατ. θέσεις εργασίας έως το 2050 και να τονώσουν την οικονομία της ΕΕ από 1,95 μέχρι 3,15 τρισ. ευρώ. Αρκετές είναι οι γυναίκες εκείνες που έχουν τη διάθεση να καινοτομήσουν και να ιδρύσουν μία επιχείρηση, εκείνο που πρέπει να γίνει είναι να υπάρχουν οι τρόποι να στηριχθούν, να αναδείξουν τον εαυτό τους, αλλά και να πιστέψουν στις δυνατότητές τους. Για να ενισχυθεί η γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα πρεπει να παρθούν οι δραστικές ενέργειες. Για αρχή, η δημιουργία του Κέντρου Καινοτομίας για γυναίκες, προγράμματα για νέες επιχειρήσεις για γυναίκες (ΕΣΠΑ), τα προγράμματα του ΟΑΕΔ που τρέχουν για επιχειρήσεις με στόχο τη γυναικεία επιχειρηματικότητα. Παράλληλα, χρήσιμο θα μας φαινόταν αν παίρναμε πρωτοβουλίες για την ψηφιακή κατάρτιση και εκπαίδευση των γυναικών με στόχο τη γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος. Εξαιρετικά καινοτόμο είναι και το πρόγραμμα δεύτερης επιχειρηματικής ευκαιρίας για θύματα ενδοοικογενειακής βίας. Στο παραπάνω, δίνονται ευκαιρίες για να αναδειχθούν και να βοηθηθούν οι γυναίκες επιχειρηματίες, έτσι ώστε να μην χρειάζεται να έχουν το δίλημμα οικογένεια VS καριέρα. Γεγονός που αποτελεί πρότυπο για ακόμη περισσότερες γυναίκες, ώστε να ακολουθήσουν τον δρόμο της δημιουργίας της δικής τους μικρής ή μεγάλης επιχείρησης.